Van landmeter tot dronepiloot - Werken bij RPS

Van landmeter tot dronepiloot

van-landmeter-tot-dronepiloot

Van landmeter tot dronepiloot

Posted on in Nieuws


Toys for boys
. Als Remko Gulickx met de controller van een drone in zijn handen staat, denkt hij weer even terug aan het gamen in zijn jeugdjaren. Maar nog liever mijmert de van origine landmeter over de toekomst. “Want de onbegrensde mogelijkheden van drones en presentatiesoftware gaan zich alleen nog maar meer bewijzen in de bouw en infrastructuur.”

Remko Gulickx, projectleider drones en scannen: ‘Elk project weer een uitdaging, omdat je altijd te maken krijgt met externe factoren.

Bijna ieder kind gamet wel eens. Remko deed in zijn basisschooltijd niet anders. Voetbal-, race- en schietgames. Je kon hem er ’s nachts voor wakker maken. “Toen de eerste spelcomputers in opkomst kwamen, was het echt een passie van me”, blikt de projectleider drones en scannen bij RPS desgevraagd nog een keer terug.

Al kijkt hij liever vooruit. Zeker als het gaat om drones en hoe die het werk van een landmeter interessanter maken. Want, een terrein, kunstwerk of gebouw inmeten of inspecteren met dit vliegende object biedt talloze, nieuwe innovatieve mogelijkheden. Voor nu en in de toekomst.

Van PlayStation tot Eemshavencentrale

Toch even terug naar de spelcomputer. Bij een drone komen er ook bepaalde facetten terug van weleer. “Als ik een drone bestuur, heb ik inderdaad eenzelfde controller in mijn hand. En de software waarmee je de data verwerkt en presenteert is van hoog niveau. Je zou er zelfs een game van kunnen ontwikkelen die moeiteloos op een PlayStation draait.”

Remko praat met passie over zijn vak. “Het geeft altijd een kick als het lukt om met de drone foto’s op hoogte te maken, waarmee je achteraf een hoogtemodel ontwikkelt. Of dat je een gebouw zo goed in beeld brengt, dat je er vanachter je PC een complete inspectie mee kunt uitvoeren.”

Hoogwerker thuis laten

Remko is van origine landmeter. Het inmeten van terreinen, deformatiemetingen, het uitzetten van beton, spoorwerk. Hij heeft het allemaal gedaan. “De techniek staat niet stil. Zo ben ik in aanraking gekomen met de dronetechniek voor het inwinnen van data. En me er in gaan verdiepen, omdat ik er steeds meer de voordelen van ben gaan inzien.”

In het begin paste hij de drone vooral toe voor het inmeten van depots en het inmeten voor Digitaal Terreinmodellen (DTM). “Als je traditioneel meet, dan meet je de onderkant/bovenkant. Nu meet ik de complete contouren van een depot en hoef ik de bult niet meer op.”

Later volgde het inspecteren van bijvoorbeeld objecten. “Hoe mooi is het dat je voortaan een hoogwerker of het opbouwen van een steiger achterwege kan laten? Veel sneller, veiliger en nauwkeuriger.”
Hij volgde diverse opleidingen en mag zich een volledig volgens de Europese regelgeving een gecertificeerde dronepiloot noemen.

Scheur in beton

Remko wijst op een foto van een brug. “Doordat je met een drone overal kan komen, merk je elk scheurtje in het beton op. Ideaal voor een partij als Rijkswaterstaat dat veel bruggen beheert. Want ga maar eens een brug over een grote rivier inspecteren. Terwijl je met een boot probeert bij de pijler in het midden te komen, vlieg ik er met de drone zo naartoe.”

“Ander voordeel: je hebt alle data. Want de drone zorgt met duizenden foto’s voor een vlakdekkend model. Stel je hebt een steiger gebouwd en achteraf blijkt dat je een hoekje bent vergeten….”

Zo is de dronecrew van RPS op bijzondere plekken geweest. Van scheurdetectie bij de Sint-Janskerk in Gouda en het inmeten van een terrein bij de Eemshavencentale tot en met het inmeten van een 200 hectare groot recreatiegebied in Vlietland.

De drone als heilige Graal?

Hoewel Remko veel meerwaarde ziet in het toepassen van dronetechniek, benadrukt hij dat dit onbemande luchtvaartuig niet altijd de beste oplossing is. “Men denkt vaak dat je met een drone alles kan. Soms is de inzet daarvan al bepaald voordat de uitvoering van het project überhaupt gedefinieerd is.”

“Maar je kijkt altijd eerst naar de vraag van de klant en van daaruit inventariseren we of de drone geschikt is. Als ik van mening ben dat een drone minder past, dan zeg ik dat eerlijk. Die transparantie vind ik belangrijk. Maar andersom: als ik denk dat het wel de beste oplossing is, maar de ander denkt van niet, dan zeg ik dat ook.”

Terrein inmeten

Van hoogspanningsleidingen tot opdringerige eksters en van wind tot regen. Het leven van een dronepiloot gaat niet altijd over rozen. “Het is voor elk project weer een uitdaging, omdat je altijd te maken krijgt met externe factoren. Dat maakt het ook weer leuk”, beseft Remko

“Als je een terrein inmeet, dan maken we eerst een plan van: dit gebied wil ik specifiek invliegen, op die hoogte en met die overlap. Daarna vliegt de drone omhoog en doet hij zijn ding.”

Hij vervolgt: “Bij een inspectie vlieg je zelf. Dus je moet zowel op je bedieningspaneel kijken wat je met de camera opneemt, als de drone in de gaten houden. Daarom werken we zeker bij de grote drone met twee controllers. Bij de inspectie van een brug is er dan één piloot die alleen kijkt naar de drone en de ander bestuurt de camera.

Van fabriekshal tot kantoorpand

Wat is dan het grote verschil tussen het toepassen van scannen of een drone? “Met de drone werken we op basis van fotogrammetrie. Je maakt foto’s en door de overlap in de foto’s bepaal je de hoogte. De software maakt daar met behulp van puntenwolken een realistisch geheel van.”

“Een scanner die zet je neer en die meet echt fysieke punten. Die meet miljoenen punten per seconde. We hebben binnen landmeten een nieuw toestel die zelf 2 miljoenen punten meet per seconde. Dan heeft de scanner zijn rondjes gemaakt. Ideaal om fabrieksgebouwen of kantoorpanden van binnen te scannen. Maar het werkt ook voor bijvoorbeeld viaducten.”

Puntenwolk

Remko is inmiddels drie jaar actief met drones bezig en verbaast zich nog dagelijks over de vlucht van weer nieuwe noviteiten. “Als je ziet hoe snel de ontwikkelingen gaan. De eerste keer was het echt een puntenwolk en dan had je een mesh (red. vlakkenmodel dat is opgebouwd uit driehoeken) met alleen wat hoeken en punten.”

“Nu is het visueel al veel meer een strak geheel. Alsof je een compleet gebouw of kademuur van buiten naar binnen hebt gehaald. Maar het is nog niet helemaal fotorealistisch, al vermoed ik dat het niet lang zal duren voordat dit wel het geval is en het dus net lijkt alsof je met eigen ogen op het gebouw staat of onder een pijler van een brug observeert.”

Europese regelgeving

Ruim anderhalf jaar geleden is de Nederlandse regelgeving voor drones vervangen door Europese droneregel. Voor Remko en zijn team heeft dit vooral invloed op de no-fly zones van de vliegvelden. “Je hebt twee soorten vliegvelden: civiele luchtvaart en defensieve.”

“Schiphol behoort bijvoorbeeld tot de civiele luchtvaart en heeft een heel grote no-fly zone. Vroeger had je bij Schiphol een binnen- en buitenring. In die binnenring mocht niemand met drones vliegen. Sinds de Europese regelwet is die binnenring eruit en mag je in principe tot naast de startbaan vliegen. Al blijft het in de praktijk nog altijd een uitdaging om daarvoor toestemming te krijgen mocht het nodig zijn.”

Dronedivisie uit de UK

“Vooraf moet je zo’n vlucht aanvragen bij de inspectie Leefomgeving en Transport en moet de vlucht aangemeld zijn bij betreffende luchtverkeersleiding. In dit soort gecontroleerde luchtruimgebieden onderhoud je tijdens een vlucht met een aparte radioman tweewegcommunicatie met de verkeerstoren. Dit is om te voorkomen dat je het reguliere vliegverkeer dat bezig is met een start of landing hindert. Zo’n luchtverkeerstoren laat slechts twee dronevluchten per dag toe. Dus als een andere partij je voor is, mag je een andere keer terugkomen.”

“Bij defensie moet je je vooraf aanmelden. Je belt dan in van ‘ik ben daar en daar en kom die vlucht doen’. Vervolgens houd je je telefoon bij de hand en als er iets is dan bellen ze je.”
Verder is het met één Europese regelgeving makkelijker geworden om vluchten in het buitenland uit te voeren. “Voorheen had elk land zijn eigen regeltjes. Nu is dat gelijkgetrokken en mogen we ook in het buitenland vluchten uitvoeren. Zeker met onze collega’s uit de UK, die ook een dronedivisie hebben, biedt dat weer nieuwe kansen.”

Virtual reality

Kansen, die voorziet de projectleider drones en scannen zeker. “Het lijkt me geweldig als je straks de toepassing van drones kunt combineren met 3D-scannen. Dat je eerst de binnenkant van een pand scant om en dit verwerkt tot een totaal puntenwolk. Om dat vervolgens ook met de buitenkant van het pand met de drone te doen. Zodat je er vervolgens één model van maakt.”

“Hoe mooi zou het dan zijn als je er dan met behulp van virtual reality een walk through van zou kunnen maken.”
Zo staan Remko en zijn crew aan de vooravond van nog veel meer interessante ontwikkelingen. Genoeg reden om ze de komende tijd te blijven volgen.

Meer informatie

Een terrein, kunstwerk of gebouw inmeten of inspecteren? Benut de voordelen van onze drone-inspecties. Daarmee beschikt u direct over betrouwbare data waarmee u grip krijgt en houdt op uw alledaagse (asset) vraagstukken. Kijk voor meer informatie op de uitgebreide dienstenpagina over drone-inspecties.

 

Het bericht Van landmeter tot dronepiloot verscheen eerst op RPS.