Ik krijg energie van…
John Dinh
“Ik haal energie uit het oplossen van complexe puzzels binnen de energietransitie.”
In deze rubriek lichten wij een aantal van onze experts binnen het team kabels en leidingen uit. Samen werken zij aan de toekomst van morgen. Onderwerpen welke terug komen zijn de persoonlijke uitdagingen in het werk. Hoe zij het verschil maken. Hoe zij samen werken in het team, en over de sfeer en het team.
Naam: John Dinh
Functienaam: Tracé-engineer
Leeftijd: 33
Studierichting: Bouwkunde
Uitdaging
Door de energietransitie ben ik vaak al in een vroeg stadium betrokken bij ontwerpprocessen. Het is een uitdagende, maar geweldige taak om een ontwerp te maken dat niet alleen onze opdrachtgevers tevreden stelt, maar ook de bevoegde instanties en bewoners.
Daarnaast vind ik het van groot maatschappelijk belang om het tracé zo toekomstbestendig mogelijk te maken. We nemen bijvoorbeeld lege buizen mee bij complexe oversteken en adviseren grotere kabels dan strikt noodzakelijk. Zo minimaliseren we de impact van toekomstige uitbreidingen op het netwerk.
Als tracé-engineer ben je aan het einde van de dag niet alleen verantwoordelijk voor een tracé dat technisch uitvoerbaar is, maar ook voor een tracé dat toekomstbestendig is. Het is een uitdagende en boeiende mix van technische expertise en creatieve oplossingen.
Het verschil maken
Hoe maak jij het verschil in de energietransitie bij RPS?
Als tracé-engineer ben je eigenlijk constant aan het puzzelen. Je krijgt een blanco kaart met punt A en punt B en de opdracht: ‘Ontwerp een route van A naar B.’ Daarna komen de uitdagingen: zo kort mogelijk, zo min mogelijk overlast voor de omgeving, zo kostenefficiënt mogelijk, rekening houdend met de eisen en regels van verschillende instanties, en natuurlijk moet het toekomstbestendig zijn.
Vaak begin ik met een schetsontwerp. Tijdens het schetsen heb ik vaak Google Earth of Cyclomedia open op een tweede scherm om streetviews te bekijken. Tijdens deze deskstudie kan ik meteen zien of het tracé diervriendelijk is. Als het een leuke wandelroute lijkt, neem ik mijn hond Benji mee op avontuur.
Maar als het project in de buurt van drukke wegen of industriële gebieden is, laat ik hem liever thuis. En als het gaat om een groot traject (soms wel 10 km of meer), is het sowieso niet mogelijk om alles in één dag te bekijken. Dus ik kijk meestal welke delen van het traject leuk zouden zijn om met Benji te wandelen, en welke delen minder geschikt zijn.
Benji vindt het, net als ik, geweldig om nieuwe plekken te ontdekken! Tijdens zo’n wandeling kom je soms achter dingen die je anders nooit zou hebben geweten. Het is essentieel voor een haalbaar tracé. Soms ontdek je nieuwe mogelijkheden die je alleen buiten zou vinden!”
Samen sterker
Hoe benut je samenwerkingen bij RPS?
Bij RPS hebben we bijna alle benodigde kennis in huis om de risico’s van een tracé helder in kaart te brengen. Denk aan een afdeling ecologie, opsporen ontplofbare oorlogsresten en bodem. Kortom, een schat aan expertise. Het leuke is dat we korte lijnen hebben met andere afdelingen, door vroegtijdig elkaar op te zoeken kunnen we bepalen of bepaalde tracés haalbaar zijn of niet. Het is echt als een grote legpuzzel. Soms moeten we jongleren met verschillende elementen. Stel je voor, één tracé kan het kortste zijn, maar dan hebben we te maken met beschermde diersoorten. Dat zet ons aan het denken.
Foto: John aan het werk in onze vestiging in Delft.
Het team
Wat maakt het team kabels en leidingen bij RPS uniek?
Wat ons team bijzonder maakt, is een dynamische mix van talenten, ideeën en achtergronden die ons team tot leven brengt. We zijn een bruisend en ambitieus team, vol energie en klaar om de energiemarkt te veroveren. Want het is geweldig om te zien hoe onze maatregelen een positieve impact hebben en bijdragen aan de veranderingen die nodig zijn voor een duurzamere toekomst.