HET VERSCHIL MAKEN
Hoe maak jij het verschil in de energietransitie bij RPS?
Als tracé-engineer ben je eigenlijk constant aan het puzzelen. Je krijgt een blanco kaart met punt A en punt B en de opdracht: ‘Ontwerp een route van A naar B.’ Daarna komen de uitdagingen: zo kort mogelijk, zo min mogelijk overlast voor de omgeving, zo kostenefficiënt mogelijk, rekening houdend met de eisen en regels van verschillende instanties, en natuurlijk moet het toekomstbestendig zijn.
Vaak begin ik met een schetsontwerp. Tijdens het schetsen heb ik vaak Google Earth of Cyclomedia open op een tweede scherm om streetviews te bekijken. Tijdens deze deskstudie kan ik meteen zien of het tracé diervriendelijk is. Als het een leuke wandelroute lijkt, neem ik mijn hond Benji mee op avontuur.
Maar als het project in de buurt van drukke wegen of industriële gebieden is, laat ik hem liever thuis. En als het gaat om een groot traject (soms wel 10 km of meer), is het sowieso niet mogelijk om alles in één dag te bekijken. Dus ik kijk meestal welke delen van het traject leuk zouden zijn om met Benji te wandelen, en welke delen minder geschikt zijn.
Benji vindt het, net als ik, geweldig om nieuwe plekken te ontdekken! Tijdens zo’n wandeling kom je soms achter dingen die je anders nooit zou hebben geweten. Het is essentieel voor een haalbaar tracé. Soms ontdek je nieuwe mogelijkheden die je alleen buiten zou vinden!”