Hoe zorgen we voor een betere balans op de werkvloer?

hoe-zorgen-we-voor-een-betere-balans-op-de-werkvloer?

Hoe zorgen we voor een betere balans op de werkvloer?

Posted on in Nieuws


Eén op de drie werknemers ervaart werkdruk. Reden om dit thema samen met opdrachtgevers  eens dieper te verkennen. Want hoe beïnvloedt het de veiligheid en productiviteit? En belangrijker, wat kunnen we eraan doen? Samen met ex-commando van de Special Forces en expert ‘mentale veerkracht’ Sierd Nutma, contractmanager Khalid Dahri (ProRail), en managing director Reinoud van Oosten (RPS), ontdekten we op de KNVB Campus in Zeist de sleutels voor een betere balans op de werkvloer.

 

 

Reinoud van Oosten, opent de dag met alarmerende cijfers. 1,6 miljoen mensen ervaren dagelijks werkdruk of werkstress. Jaarlijks worden de kosten hiervan geschat op 3,3 miljard. Werkdruk heeft niet alleen invloed op productiviteit. De druk om het werk af te krijgen kan ook de veiligheidsnormen in gevaar brengen. Hij brengt de centrale vraag naar voren: wat kunnen we persoonlijk en gezamenlijk doen om deze uitdagingen aan te pakken?

 

Definiëren van werkdruk

Sierd Nutma begint met een duidelijke boodschap: een derde van de werknemers voelt hoge werkdruk, en de noodzaak om dit aan te pakken is groter dan ooit. Sierd, voormalig commando en Special Forces scherpschutter, onder meer bekend van Kamp van Koningsbrugge, traint professionals in mentale veerkracht en het omgaan met werkdruk. Hij begint met het definiëren van werkdruk, waardoor de deelnemers een dieper begrip kregen van dit fenomeen en hoe dit hun dagelijkse werk beïnvloedt.

 

Mentale veerkracht en focus

Sierd bespreekt drie delen van mentale veerkracht: motivatie, doorzettingsvermogen en verantwoordelijkheid. Alles moet tegenwoordig makkelijk en snel. Mensen die mentaal veerkrachtig zijn, doen vaak ook nog ‘moeite’. Dit staat feitelijk gelijk aan het nemen van risico’s.

Hij legt vervolgens uit hoe focus werkt. Als je bijvoorbeeld net een nieuwe auto hebt besteld, dan zie je die ineens overal rijden. Zijn statements: “Als jij je focust op hoe druk je bent, dan heb je het ook druk. Als jij je focust op dat je niet zo lekker in je vel zit, dan zit je niet zo lekker in je vel. En waar val je op terug als je chaotisch bent? Iedereen heeft een natuurlijke baseline.”

 

 

 

Tips voor mentale veerkracht

Sierd presenteert vier praktische tips voor mentale veerkracht. Hij benadrukte het belang van evenwichtige slaap, bewuste voeding, regelmatige lichaamsbeweging en in verbinding blijven met jezelf en anderen voor een gebalanceerd leven. “Als je hier vandaag mee begint, dan ben je fris in je hoofd, fit in je lichaam en volg je je hart”, is zijn overtuiging.

 

Slapen
Waar zitten jouw rustpunten door de dag heen?
Hoe manage je jouw energie door de dag heen?

 

Eten
Kijk eens objectief wat je dagelijks binnen krijgt?
Verhoudingen tussen calorieën, koolhydraten, eiwitten, etc.

 

Bewegen
Stress gaat in je lichaam zitten.
Er zit een groot verschil tussen bewegen, sporten en trainen.
Leer dit verschil kennen.

 

Verbinden
Blijf in verbinding met jezelf en met elkaar.

 

Werkdruk analyseren

Sierd vervolgt met een diepgaande analyse van werkdruk. Werkdruk bestaat uit twee delen: feitelijk (tijd en taak) en de beleving (‘gedoe’, het ongrijpbare).

Hij introduceert een aanpak in drie stappen: diagnose, gereedschap en bron. Deelnemers werden aangemoedigd om hun percepties van werkdruk te delen en samen te werken aan zowel snelle oplossingen, als duurzame strategieën. “Wat zijn de quick qins aan zowel de kant van de opdrachtgever als opdrachtnemer? Begin met prioriteren.”

 

Sierd haalt hierin een aantal obstakels aan. Er onstaat een cultuur door ‘geen goede afspraken’, ‘te weinig erkenning ervaren’ en een indekcultuur ‘nee zeggen’. Mensen zijn immers van nature conflict vermijdend.
“Maar als je duidelijk en uitgebreid uitlegt waarom jij ‘nee’ zegt, dan wordt het voor de ander makkelijker te accepteren”, aldus de trainer mentale veerkracht.
Zo werk je samen naar duurzame oplossingen. Wat is het probleem of de uitdaging? Wie heeft er last van en is er verantwoordelijk? Hoe pakken we dat aan? Wanneer? En wat is het effect daarvan?

 

 

 

Van werkdruk naar werkstress

Sierd vervolgt zijn betoog met de overgang van werkdruk naar werkstress. Hij illustreert hoe stress op korte en lange termijn kan leiden tot ernstigere gevolgen, zoals overspannenheid en burn-out. Hij geeft diepgaandere analyse van het stresssysteem in ons lichaam. Adrenaline, verhoogde hartslag en gespannen spieren zijn de natuurlijke reacties op stress.

Hij sluit af met praktische oefeningen, waarbij deelnemers fysieke en mentaal worden uitgedaagd om steviger in de schoenen te staan. Het geheim? Beweeg flexibeler mee met de ander,  waardoor stress beter beheersbaar wordt.

Het bericht Hoe zorgen we voor een betere balans op de werkvloer? verscheen eerst op RPS.